ga naar de navigatie ga naar de inhoud

Opgelet!Schijnbaar begrijpt uw browser geen Cascading Style Sheets of u hebt e ondersteuning voor CSS uitgeschakeld. Dat is niet erg, maar besef dat u momenteel een andere lay-out ziet dan de ontwerpers van deze site bedacht hebben.

Een site over Vlaamse overheidscommunicatie
 

Sociale marketing voor mensen in armoede / het 7E-model

Detail van het draaiboek op www.communicerenmetarmen.be

17 oktober: datum van de jaarlijkse werelddag van verzet tegen armoede. U zult er aan worden herinnerd in het nieuws, doordat u witte lakens uit gebouwen ziet hangen, of op een andere manier.

Wij brengen graag even drie zaken onder uw aandacht:

  1. het vormingsaanbod van het (Vlaams) Netwerk Tegen Armoede en dat van zijn partners. Zo komt u te weten wat leven in armoede precies inhoudt.
  2. ons eigen draaiboek In vijf stappen communiceren met mensen in armoede. Daarover berichtten we hier eerder al, toen we www.communicerenmetarmen.be lanceerden op 16 februari 2012.
  3. de vijf momenten om mensen in armoede te betrekken bij uw project in wording - bv. via het Netwerk Tegen Armoede. Doe het tijdig !

Maar bovenal willen we u nog even herinneren aan de 7E-methode als eenvoudig, hands on werkkader voor een efficiënte socialemarketingaanpak van uw communicatieproject - of u nu worstelt met armoede als segmentatiecriterium of met andere uitdagingen. De 7E-methode werd uitgewerkt door Fran Bambust en haar toenmalige collega's - zie ook het zeer leesbare artikel "Een tekenraster voor wereldverbeteraars" in het boek "Designing change - social marketing voor duurzaamheidstransities" (ed. Chris Aertsen et al., Brussel: Change Designers 2009, ISBN 9789490452001).

De zeven E's zijn de beginletters van zeven Engelstalige woorden - u vindt ze in deze illustratie in een kring opgesomd:

Inverted 7E model van Change Designers

Ze staan voor zeven hefbomen die je kunt gebruiken om mensen over die typische drempels heen te tillen die in de weg staan van 'het gewenste gedrag' waar je met je project op aanstuurt. "Slaag je erin om alle hefbomen in te schakelen in een communicatieactie, dan vergroot je de succeskansen van je communicatieactie sterk" schreef Annick Vanhove in dit artikel van ons draaiboek. Ze werkte er de volgende tabel met drempels, treden en sleutels in uit:

Schema 7 treden drempels sleutels uit Communicerenmetarmen.be 

Meer informatie: www.communicerenmetarmen.be/over-dit-project


Update: zie ondertussen ook:


Pagina afdrukkenTip een collega over deze pagina
Gepubliceerd op 14 oktober 2013. Laatst gewijzigd op 17 november 2016

Discussie

Geen reacties tot nu toe.

(Alle reacties zullen met de naam van de afzender gepubliceerd worden)

:


: