ga naar de navigatie ga naar de inhoud

Opgelet!Schijnbaar begrijpt uw browser geen Cascading Style Sheets of u hebt e ondersteuning voor CSS uitgeschakeld. Dat is niet erg, maar besef dat u momenteel een andere lay-out ziet dan de ontwerpers van deze site bedacht hebben.

Een site over Vlaamse overheidscommunicatie
 

Analoog of digitaal? Over inclusief communiceren in de internetsamenleving

Omslag van het boek Analoog of digitaal?" van Eric Goubin (Politeia i.s.m. Kortom 2015-04-21)

Tijdens het seminarie "Een kluif aan de kloof" daarnet in Brussel (klik hier voor de presentaties) stelde Eric Goubin zijn nieuwe boek voor: "Analoog of digitaal? Inclusief communiceren in de internetsamenleving" (Brussel: Politeia 2015-04-21, ISBN 9782509023940, reeks Communicatie i.s.m. Kortom). In die reeks verschenen eerder al:

Opvallendste aandachtspunt: er is niet één kloof, er zijn verschillende groepen mensen die het om verschillende redenen moeilijk hebben met digitale (overheids)communicatie (dixit iMinds / SMIT / VUB professor Ilse Mariën). Collega Marijke Vrijders noteerde behalve die kernobservatie ook de volgende aanbevelingen van Eric Goubin (lees ook ons artikel van 2014-10-16 voor zijn aanbevelingen aan uitgevers & redacties in de non-profitsector).

  • Maak je digitale diensten zo goed dat mensen graag terugkomen: maak ze eenvoudig en overzichtelijk, gebruik klare taal en zorg voor een aangename beleving. Ontwerp ze samen met je gebruikers.
  • Stuur mensen zachtjes naar digitale kanalen, laat hen wennen. Begeleid de introductie van digitale kanalen met flankerende maatregelen en doe het geleidelijk. Maak je digitale loket niet één keer bekend, maar blijf het promoten. Toon iemand die aan het loket een formulier komt halen hoe hij dat ook gemakkelijk thuis op het internet vindt. Stel de voordelen voor de burger voorop. Digitale kanalen gebruiken is geen verplichting, het is een recht op kanalen die meerwaarde kunnen bieden en waarmee je sneller geholpen kan zijn.
  • Gebruik een doordachte, complementaire communicatiemix. Er bestaat niet zoiets als één wondermedium. Het ene kanaal is sterker voor de ene doelstelling, het andere voor de andere (bijvoorbeeld aandacht trekken, informeren, interactie). Mensen hebben bovendien andere voorkeuren afhankelijk van het onderwerp. Website, telefoon en loket zijn in elk geval de basisvindplaatsen voor overheidsinformatie. De toekomst ligt in kanalen op maat met informatie op maat. Daarvoor zullen we profielen moeten beheren die door de burgers mee gecontroleerd worden en waarmee we de evolutie van hun informatienoden, interesses en kanaalvoorkeuren volgen.
  • Communiceer te midden van en samen met je doelgroep. Gebruik de kanalen die zij gebruiken. Schakel mensen uit hun omgeving in. Sluit partnerschappen, met middenveldorganisaties, verenigingen, armoedeorganisaties. Kwetsbare mensen bereik je best in hun lokale omgeving, in gemeenschappen waar ze thuis zijn en er ruimte is voor een persoonlijke benadering.
  • Kijk eens goed naar de kosten en baten van je kanalen. Schrap de sitepagina's, e-zines en sociale media waarin je relatief veel tijd steekt voor weinig bereik. Probeer de abonnees uit je bestand te halen bij wie je magazine meteen onder de cavia belandt. Wat je daarmee wint, kan je weer investeren in kwaliteitszorg van inhoud en vorm van je communicatie.

Op 19 maart organiseerde Kortom ook de studiedag Papier vs. Digitaal (hier het programma en hier de presentaties). Collega Gudrun De Waele was aanwezig op beide sessies en noteerde het volgende.

  • Waar we vroeger dachten dat de digitale kloof overbruggen zou neerkomen op de digitale inclusie van kansengroepen, zien we nu dat enerzijds niet-digitale groepen niet allemaal kansengroepen zijn en anderzijds dat ook digitaal vaardigen niet alle (overheids)communicatie digitaal willen.
  • Radicaal digitaal mag dan hip klinken, je moet niet sneller willen gaan dan de mensen die je wil bereiken.
  • Mensen gaan ervan uit dat ze content krijgen op het kanaal van hun voorkeur, waar en wanneer ze dat zelf willen.
  • Bepaal eerst het doel en de doelgroep van je communicatie, en kies op basis daarvan je kanalen.
  • Besparen op papier doe je niet door je tijdschrift af te schaffen: een magazine zorgt ook voor verbinding, kan je rustig lezen, en is beklijvender. Digitale kanalen kunnen niet alle functies vervangen van een tijdschrift, maar ze kunnen wel nieuwe functies aanbrengen: meer interactie, maatwerk en de combinatie met geluid en film.
  • Wil je als organisatie / overheid met één gezicht naar buiten komen, zorg dan voor een centrale aansturing, met een mandaat voor eenduidige en uniforme communicatie.
  • Sociale media bieden nieuwe mogelijkheden om de dialoog met de burger aan te gaan, maar 24/24 & 7/7 interactie vraagt een andere communicatie-opstelling. De nieuwe mogelijkheden benutten zal ook investeringen vragen. Vraag je dus af wat je rol is als overheidsdienst: wat zijn je kerntaken, en wat verwachten burgers?
  • Meet altijd wat je doet, en voor wie je het doet.

Update: ons artikel "Digitaliseren? Ontwikkel dan strategieën voor àlle profielen!" (2015-10-08)


Bonus, over digitaal én ook in print: "Appstublieft" (onmisbare apps voor je smartphone of tablet) van Kristof D'hanens & Mathias Algoet !

Uitsmijter: lees ook 's dit artikel van Chitra Narayanan in Business Today India (2015-04-12). "If there was one ideal entry point to get into digital transformation, it would be through analytics, feels Mellor. 'Analytics is like turning the lights on in a dark room. It helps you see the path ahead'." (Geciteerd wordt John Mellor, "VP, Strategy and Business Development" bij Adobe.) En in hetzelfde artikel: "The other pitfall in digital transformation is creating too long a roadmap. The digital world moves quickly so planning for 'sprints' rather than 'marathons' should be the approach - quite the reverse of conventional planning."


Pagina afdrukkenTip een collega over deze pagina
Gepubliceerd op 21 april 2015. Laatst gewijzigd op 31 mei 2016

Discussie

Geen reacties tot nu toe.

(Alle reacties zullen met de naam van de afzender gepubliceerd worden)

:


: