ga naar de navigatie ga naar de inhoud

Opgelet!Schijnbaar begrijpt uw browser geen Cascading Style Sheets of u hebt e ondersteuning voor CSS uitgeschakeld. Dat is niet erg, maar besef dat u momenteel een andere lay-out ziet dan de ontwerpers van deze site bedacht hebben.

Een site over Vlaamse overheidscommunicatie
 

EuroPCom 2015: sterke pleidooien voor cocreatie, transparantie en open policy making

EuroPCom 2015 (hier het programma, pdf van 3,3 MB) was alweer boeiend. Ondertussen staan alle filmpjes, presentaties en visuele oogsten hier online, en als bonus krijgt u er bij deze onze informele notities pdf-document (110 kB) bovenop, met daarin tal van links die mondeling werden aangehaald maar niet terug te vinden zijn in wat de sprekers achterlieten.

De opvallendste presentaties of vaststellingen:

  • Karl Musschoot (programmamanager Digitalisering bij het departement Kanselarij en Bestuur) en Dado Van Peteghem spraken over digitale transformatie.
  • Chris Van Roey (CEO van de Unie van Belgische Adverteerders) maakte pertinente aanbevelingen wat betreft het aanbesteden van bureaus (en zie ook dit eerdere artikel).
  • Brits communicatiedirecteur Alex Aiken kwam praten over de (OASIS) communicatie-aanpak in het VK. "Communications should be a conversation" zegt Aiken, dus ga de straat op en converseer met mensen. Dat levert op in hoe u uw projecten aanpakt. Hij raadde ook het boek "Campaign it!" (Londen: Kogan Page 2012, ISBN 9780749464202) aan van Alan Barnard & Chris Parker, waarvan u hier gratis het eerste hoofdstuk kunt downloaden. [Aiken is een van de sprekers op het "Vitamine K" congres van de Vlaamse vereniging voor overheidscommunicatie Kortom op 2015-11-24.]
  • Het VK was verder prominent aanwezig met presentaties over hun "open policy making" (pdf van 1,6 MB + zie ook dit eerdere artikel) of de netwerkende aanpak van het "NHS Citizen" project van de Britse gezondheidsdienst (pdf van 327 kB).
  • Er was ook een boeiende sessies over openheid en transparantie met Europees Ombudsman O'Reilly ("transparency is a duty not an opportunity").
  • Er is een nieuwe Eurobarometer en Edouard Lecerf van TNS bracht er deze presentatie over (pdf van 1,9 MB). De resultaten tonen hoe EU-onderdanen een aantal thema's en ook de EU percipiëren. De resultaten zijn per regio. Daarnaast zijn er de officiële Eurostat cijfers (met o.a. economie en financiën,  bevolking en sociale situatie, ...). Het is aan elke lidstaat of regio om die cijfers en de resultaten van de barometer naast elkaar te leggen en te analyseren.
  • Er was ook een boeiende sessie over online communities, en er werd geëxperimenteerd met de Rapido-presentatievorm. (Persoonlijk vonden wij de lightning talks en de five minute madness tijdens EuroIA indrukwekkender én efficiënter qua community building.)
  • Er was weer een fijne unconference.


Pagina afdrukkenTip een collega over deze pagina
Gepubliceerd op 27 oktober 2015. Laatst gewijzigd op 6 november 2015

Discussie

Geen reacties tot nu toe.

(Alle reacties zullen met de naam van de afzender gepubliceerd worden)

:


: